Sunday, July 20, 2014

Terkini Russia Mula Bersuara 10 Soalan Persekutuan Rusia Mahu Ukraine Jawab

Beberapa negara Barat dan Kiev bergegas untuk mencari penglibatan Rusia dalam insiden MH17 jika mempunyai sebarang bukti bagi menyokong tuntutan mereka, Timbalan Menteri Pertahanan Rusia memberitahu, beliau dijemput Ukraine untuk menjawab 10 soalan bagi membuktikan komitmen mereka kepada siasatan tidak berat sebelah.

Timbalan Menteri Pertahanan Rusia, Anatoly Antonov mengkritik negara-negara barat kerana terus membuat kesimpulan hanya “24 jam selepas nahas itu” dengan tidak mempunyai bukti kukuh.

“Mereka cuba untuk menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa kita bertanggungjawab untuk kemalangan. Ia adalah sangat pelik bahawa tanpa apa-apa keterangan rakan-rakan saya dari media Barat ingin mencari seseorang yang bertanggungjawab bagi kemalangan itu, “kata Antonov. “Ia seolah-olah saya bahawa ini adalah sebahagian daripada peperangan maklumat yang telah dimulakan terhadap Persekutuan Rusia dan angkatan tentera.”

Sepuluh soalan kepada pihak berkuasa Ukraine

1. Sejurus selepas tragedi, pihak berkuasa Ukraine, secara am nya telah menyalahkan ia pada unit pertahanan. Tuduhan berdasarkan apa ini?

2. Bolehkah Kiev menjelaskan secara terperinci bagaimana ia menggunakan Buk pelancar peluru berpandu di zon konflik? Dan mengapa sistem ini digunakan terdapat di tempat pertama, melihat sebagai kuasa-kuasa mempertahankan diri tidak mempunyai kapal terbang?

3. Mengapa pihak berkuasa Ukraine tidak melakukan apa-apa untuk menubuhkan satu suruhanjaya antarabangsa? Bilakah komisen akan memulakan tugasnya?

4 Adakah Angkatan Tentera Ukraine bersedia untuk membiarkan penyiasat antarabangsa melihat inventori mereka udara-ke-udara dan permukaan-ke-udara peluru berpandu, termasuk yang digunakan dalam pelancar SAM?

5. Adakah suruhanjaya antarabangsa mempunyai akses kepada pengesanan data dari sumber yang boleh dipercayai mengenai pergerakan pesawat perang Ukraine pada hari tragedi itu?

6 Mengapa pengawal trafik udara Ukraine membenarkan pesawat untuk menyimpang dari laluan biasa ke utara, ke arah “zon operasi anti-pengganas”?

7 Mengapa ruang udara lebih Warzone tidak ditutup untuk penerbangan awam, terutamanya kerana kawasan itu tidak sepenuhnya dilindungi oleh sistem navigasi radar?

8 Bagaimana rasmi Kiev komen kepada laporan dalam media sosial, didakwa oleh pengawal trafik udara Sepanyol yang bekerja di Ukraine, terdapat dua pesawat Ukraine tentera terbang bersama Boeing 777 ke atas wilayah Ukraine boleh?

9 Mengapa Perkhidmatan Keselamatan Ukraine mula bekerja dengan rakaman komunikasi antara Ukraine pengawal trafik udara dan anak-anak kapal Boeing dan dengan sistem penyimpanan data dari radar Ukraine tanpa menunggu penyiasat antarabangsa?

10. Apakah pengajaran yang telah Ukraine belajar dari kejadian yang sama pada tahun 2001, apabila Rusia Tu-154 terhempas ke dalam Laut Hitam? Ketika itu, pihak berkuasa Ukraine menafikan sebarang penglibatan di pihak Angkatan Tentera Ukraine sehingga bukti yang tidak dapat disangkal membuktikan rasmi Kiev bersalah.

Sumber mynewshub.my

No comments:

Post a Comment