Monday, June 20, 2011

Langkah ke arah jutawan...

Kegigihan suami azimat Eqien

GIGIH...Eqien pertaruhkan kerja keras dalam perniagaan.
GIGIH...Eqien pertaruhkan kerja keras dalam perniagaan.
MASIH tidak lekang di ingatan Datin Nor Halizatul Shida Mat Hassan bagaimana pelamin yang sudah dipasang terpaksa dirobohkan gara-gara keluarga pengantin tidak berkenan dengan coraknya.
Peralatan perkahwinan juga sudah disiapkan tetapi demi memenuhi kehendak pelanggan, Nor Halizatul Shida yang mesra disapa Eqien terpaksa memasang semula pelamin dengan dibantu kakitangannya walaupun ketika itu teramat letih dan mengantuk.
Foto



Foto


  • .
 Bukan itu saja, Eqien pernah diminta memasak berkali-kali dalam sesi 'mencuba makanan' untuk sajian kenduri kahwin. Ikutkan hati, kerenah pelanggan sebegini mencabar emosinya namun memikirkan dia baru bertatih, pahit getir menjadi usahawan perlu ditangani secara berhemah.

Berkat ketabahan, selepas dua tahun Eqien semakin yakin melebarkan langkah demi meningkatkan lagi kejayaan Eqien Wedding Market.


"Dalam perniagaan, usah sesekali kita memandang status seseorang sebagai ukuran dalam berniaga. Apa dilakukan biar ikhlas dan memuaskan hati semua pelanggan, itu yang menjadi prinsip saya sejak dua tahun terbabit dalam perniagaan ini.

"Yang penting, bagi saya kami menjaga kualiti sama ada daripada segi menyiapkan tempahan seperti barangan hantaran, pelamin hingga kepada masakan yang disajikan.

"Ada kalanya, sikap bersedekah tanpa memberitahu tuan rumah perlu diamalkan kerana saya percaya kalau kita ikhlas, ada saja punca rezeki dikurniakan Allah. Kami bangga dengan kemajuan dicapai, apatah lagi mendapat banyak tempahan daripada pelbagai peringkat golongan," katanya.

Ikutkan, Eqien beruntung kerana bidang menyediakan kelengkapan dan peralatan pengantin sudah lama diceburi suaminya, Datuk Jamal Md Yunos.

"Kebanyakan pekerja kami adalah yang terlatih. Tidak timbul perkara remeh-temeh, bahkan ia mampu ditangani dengan sebaik-baiknya," katanya.

Mengaitkan bidang perniagaan bersama suami, Eqien boleh dikatakan beruntung kerana daripada hampir 25 syarikat dan pelbagai jenis perniagaan diterajui, dia turut memegang beberapa jawatan penting. Namun pengalaman ditengking suami di depan pekerja lain menjadi pengajaran berharga buatnya.

"Rasa terkilan juga kerana dimarahi di depan orang ramai hanya kerana berlaku sedikit kesilapan. Namun saya mengambil pendekatan positif dan anggap teguran suami untuk memberi pengajaran, jadi saya terima seadanya.

"Tambahan pula, apabila suami menyatakan secara lembut apa kesilapan dan bagaimana seharusnya sesuatu itu diselesaikan secara baik demi kepuasan semua orang, saya menerima dengan hati terbuka," katanya.

Wanita jelita berusia 27 tahun ini turut mengakui, untuk berjaya dalam kehidupan mahupun perniagaan, seharusnya ada 'seseorang' di sisi sebagai pemangkin semangat supaya tidak mudah patah apabila diuji sesuatu yang mencabar wibawa diri.

Rasa bertuah dianugerahkan suami penyayang, sekali gus menjadi pembimbing dalam apa saja aspek, bagai menyempurnakan impian untuk berjaya dalam perniagaan yang dicita-cita sejak kecil. Bagi Eqien, kegigihan suaminya menjadi azimat untuk dia mencipta kejayaan tersendiri.

"Saya dan suami masing-masing hanya berkelulusan SPM tetapi saya percaya jika kita berusaha, ganjaran daripada Ilahi tetap menanti. Justeru, kami berusaha meningkatkan pengetahuan dan kemahiran supaya tidak mudah mengalah dengan memahirkan lagi bidang yang kami ceburi.

"Suami memulakan kerjaya sebagai budak penghantar surat dengan gaji sekitar RM300, pernah berniaga burger di Sentul, ditipu ribuan ringgit bahkan hampir muflis, tetapi ia tidak melumpuhkan semangatnya.

"Kini saya bangga hasil bimbingan dan meminjamkan semangat suami membuatkan pelbagai perancangan perniagaan terus dilakar tanpa menoleh ke belakang," katanya.

Mengenai perniagaan Restoran Ikan Bakar Sekinchan, Eqien berkata, dia dan suami merancang membuka 30 cawangan sehingga akhir tahun ini dan bakal beroperasi di seluruh negara termasuk Lembah Klang, Melaka, Negeri Sembilan, Johor, Ipoh dan Pulau Pinang serta tiga di Jakarta.

Katanya, iltizam suami membangunkan satu restoran dalam seminggu serta meraih purata pendapatan yang lumayan bukan hanya untuk kepentingan peribadi, sebaliknya mahu muncul sebagai Bumiputera yang berusaha gigih dengan menapak dari bawah.

Menjadikan kesusahan lalu sebagai titik tolak penting dalam perniagaan selain berhasrat mengubah kehidupan penduduk di kampung asal suami iaitu Sekinchan, Selangor adalah inspirasi pasangan ini.

"Saya dan suami merancang membangunkan sebuah restoran besar di tapak tanah seluas 10 ekar di Sekinchan sebelum Ramadan, sebuah 'tower' 10 tingkat yang akan dikenali sebagai 'My Hypermarket' berkonsepkan seperti pasar raya gergasi, serta sebuah chalet 120 bilik yang akan dibangunkan di Sabak Bernam.

"Sebenarnya banyak lagi perancangan suami untuk membantu orang kampung seperti nelayan dan membeli hasil tanaman serai untuk digunakan bagi ramuan ikan bakar dengan belian lebih dua tan sehari. Dari situ saya menggalakkan orang kampung menanam serai dengan memberikan wang pendahuluan sebagai galakan.

"Mengenai perniagaan kereta mewah pula, IBM Automobiles Sdn Bhd semakin memberangsangkan. Walaupun baru tiga tahun beroperasi, kami ada beberapa cawangan di London. Semua ini hasil kerja keras kami dan pekerja yang inovatif dan sentiasa berusaha gigih untuk bersama-sama dalam susah serta senang.

"Pada saya, kesusahan hidup suami dan sering bercerita sebagai pedoman menjadi resipi penting. Kami terjemahkan kesusahan itu ke arah positif supaya tidak cepat lupa diri atau tersilau dengan sesuatu yang boleh membuat kami alpa.

"Untuk itu, yang penting suami menjadi rujukan terbaik kerana pengalamannya yang banyak, kesukaran zaman kanak-kanak sering menjadi 'buku panduan' penting dalam meniti perniagaan dalam dunia serba mencabar ini.

"Apapun, kekuatan mental dan fizikal serta tahu arah alirannya harus dijadikan aspek penting. Cara pengurusan dan kepercayaan diberikan, sanggup turun padang ke mana saja, bahkan serta bersama-sama membangunkan syarikat, melengkapkan kejayaan kami. Kalaupun sudah berjaya, kami amalkan sikap tidak cepat mendongak ke langit," katanya.



PROFIL

NAMA: Datin Nor Halizatul Shida Mat Hassan
LAHIR: 11 Oktober 1983
ASAL: Lenggong, Perak
ADIK-BERADIK: Kesembilan daripada 10 beradik
JAWATAN: Pengarah Urusan Eqien Wedding Market, Pengarah Urusan D'rinie Cosmetic, Pengarah Restoran Ikan Bakar Sekinchan dan Pengarah Liner Active
AKADEMIK: Sijil Pelajaran Malaysia
SUAMI: Datuk Jamal Md Yunos

No comments:

Post a Comment