Friday, December 9, 2011

Kebaikan dan Khasiat Air Mawar

Rendam air panas dlm 4-5kuntum jek... sedappp
Air mawar terkenal dalam membantu meransang sistem saraf tunjang.  Air mawar juga banyak digunapakai dalam rawatan alternative dan komplimentari sebagai bahan pembersih energi negatif serta membantu menstabilkan keseimbangan emosi.  Energi positif air mawar dapat membantu pengguna untuk lebih dinamik, lebih yakin , lebih bertenaga serta lebih sihat secara spiritual, fizikal dan mental.

Ini kerana air mawar mampu mengeluarkan tenaga negatif yang bersarang dalam tubuh.  Tenaga negatif ini boleh memberi kesan buruk kepaa daya ketahanan dan ketidakseimbangan emosi seperti masalah kegusaran, tekanan emosi dan cepat marah.

Air mawar apabila ditambah untuk satu tab air panas, ia memberi satu kesan yang menenangkan dan telah digunakan untuk merawat tekanan dan penyakit-penyakit berkaitan tekanan seperti ulser-ulser peptik, ketegangan saraf dan penyakit jantung.

Selain itu, air mawar juga digunakan dalam teh terapeutik untuk merawat kesakitan perut (stomach distresses) dan jangkitan-jangkitan pada ginjal.  Ia juga dihirup sebagai satu minuman panas untuk meredakan tekanan.  Ini kerasa air mawar mempunyai antiseptik tertentu dan cirri-ciri anti bakteria.  Ini juga merupakan mengapa ia berguna mengembalikan masalah-masalah kulit tertentu.

Air mawar adalah amat berfaedah untuk kulit dan adalah digunakan dalam pelbagai jenis krim dan topeng-topeng muka.  Ia membantu dalam penulenan dan pembersihan kulit normal.  Juga ternyata air mawat apabila disapu pada kulit berminyak dapat mengimbangkan kandungan-kandungan minyak dan noda-noda pada kulit.  Kulit sensitif dapat disejukkan dan ditenangkan apabila disapu dengan air mawar.  Ia juga membantu dalam penyembuhan luka.  Ia digunakan sebagai alternative untuk melegakan pembakaran dan kulit terangsa selepas bercukur.

Sifat-sifat air mawar adalah sangat diakui kebaikannya oleh paka rambut.  Ia membentuk bahan utama pelbagai produk-produk penjagaan rambut.  Air mawar memberi kesan baik pada kulit kepala dan rambut.  Ia membantu mengurangkan radang, meningkatkan aliran darah dalam kulit kepala dan membantu dalam pertumbuhan rambut.
Baru cuba dan memang sedap air rose ni.
Murah jek, sebotol ni aku beli baru RM45.90 
Ia juga merupakan minyak yang kurang sekali kandungan toksid (racun).  Kita boleh membuat minuman yang lazat dengan menitikkan setitik minyak ros ke dalam segelen air.  Kacau dan goncang air itu.  Jika kita mengambil pula setitik air daripada campuran (air yang telah dititikan dengan minyak tersebut) ke dalam segelan air lain, akibatnya air itu memuaskan jika diminum.  Satu titik masih berkuasa mewangikan air meskipun dilarutkan sampai sejuta kali. 

No comments:

Post a Comment