Hukum meminta semula barang yang telah diberi.
Maka jawabnya haram meminta
semula barang yang telah diberi.
Sabda Rasullulah S.A.W yang
bermaksud “Tiada halal yakni haram seseorang
yang memberi kepada orang lain sesuatu hadiah, barang atau sebagainya meminta
semula barang yang telah diberi itu melainkan ayah halal meminta semula dari
anaknya”.
Sekarang banyak berlaku dalam
masyarakat kita akhir zaman ini yang putus tunang meminta semula barang-barang
hantarannya seperti cincin atau sebagainya. Barang yang diminta semula itu
adalah haram, tidak halal.
Sabda Rasulullah S.A.W yang
bermaksud melalui hadis riwayat Imam Bukhari, “Orang yang meminta semula barang
pemberiannya kepada seseorang sama seperti orang yang menjilat semula muntahnya
yang telah keluar”.
Sumber: Al-Azhar Ad Din
Buruk Siku
Dalam sebuah hadis yang datangnya
daripada Tawus bahwa Ibnu Umar dan Ibnu Abbas keduanya telah merafa’kan sebuah
hadis di mana Nabi saw bersabda
لا
يحل للرجل أن يعطي العطية فيرجع
فيها إلا
الولد فيما يعطي ولده ومثل الرجل
يعطي العطية ثم يرجع فيها كمثل الكلب أكل
حتى إذا
شبع قاء
ثم رجع في قيئه
ثم رجع في قيئه
Maksudnya” :Tidak halal bagi
seseorang yang memberikan sesuatu pemberian lalu ia menarik kembali pemberian itu
melainkan seorang ayah yang memberikan kepada anaknya. Perumpamaan seseorang
yang memberikan sesuatu pemberian kepada orang lain kemudian ia menarik kembali
pemberiannya adalah seperti anjing yang makan sehingga muntah kemudian ia
memakan kembali muntahnya itu”.
Huraian hadis
Hadis ini mengingatkan umat Islam
supaya jangan bersikap buruk siku dalam sesuatu pemberian. Nabi SAW
menggambarkan orang yang buruk siku ini seperti anjing yang menjilat muntahnya
sendiri bagi menunjukkan betapa hinanya perbuatan tersebut.
Contoh?
Contohnya apabila seseorang yang
memberi hutang kemudian bermurah hati untuk menghalalkan hutang yang diberi
menyebabkan orang yang berhutang merasa gembira dan berterima kasih kepadanya.
Perbuatan menghalalkan hutang
yang diberi apatah lagi kepada mereka yang memang susah amat digalakkan dan
dianggap sebagai sedekah yang mana pahalanya cukup besar di sisi Allah SWT.
Firman Allah SWT,
“Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup,
maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu
sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu
mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak)”. (Al-Baqarah
280)
Kemudian orang memberi hutang
tiba-tiba berubah fikiran mungkin kerana dihasut oleh seseorang atau kerana si
pemberi hutang sudah jatuh miskin lalu dia meminta kembali duit yang sudah
dihalalkannya itu.
Perbuatan seperti ini adalah “haram dan berdosa” di sini Allah SWT
kerana ketika orang yang memberi hutang itu menghalalkan hutangnya maka akad
hibah telah pun sempurna.
Syarat utama sah sesuatu
pemberian atau hibah atau sedekah ialah qabdh takni barang itu telah diterima
dan dipegang oleh penerima.
Pengecualian
Tetapi sekiranya barang itu belum
diterima maka pemberi berhak untuk membatalkan pemberiannya. Sebagai contoh Ali
hendan meminjam duit daripada Abu. Abu bersetuju untuk memasukkan duit itu
dalam akaun Ali pada keesokkan hari dengan katanya.
“Tidak perlulah engkau
membayarnya kembali… anggaplah duit itu pemberian ikhlas daripada aku kepada
engkau”.
Tetapi keesokkan sebelum Abu
memasukkan duit itu ke dalam akaun Ali (Ali belum menerima duit itu) dia
menghubungi Ali,
“Tak jadilah aku beri duit itu
secara percuma kepada engkau… aku anggap duit yang kuberi itu nanti sebagai
hutang”.
Maka pembatalan seperti ini
adalah harus kerana transaksi pemberian dan penerimaan hibah belum sempurna.
Wallahualam
sumber: http://usthjhishamuddinmansor.blogspot.com
No comments:
Post a Comment