Thursday, September 25, 2014

Kesihatan: Khasiat Biji Aprikot


Khasiat Biji Aprikot


Sebagaimana biji-bijian yang lain Biji Aprikot amat berkhasiat dan ia adalah makanan kaum Hunza dipendalaman yang bebas dari kanser, sihat, lanjut usia sehingga lebih 120 tahun. Antara nutrient yang banyak terdapat pada biji aprikot ialah enzim Amygdalin atau Laetrile atau disebut Vitamin B17. Tugas B17 ini hanyalah memusnahkan sel asing dan mengeluarkannya melalui pembuangan air.

B17 terdapat dalam banyak makanan, malangnya tabiat pemakanan kita hari ini di negara membangun telah mengenepikan dan mengurangkan penggunaan B17 yang rasanya agak pahit. Sebagai contoh masyarakat yang mengamalkan pemakanan tradisi ini dikatakan bebas dari kanser kerana makanan mereka kaya dengan B17.

Selain dari biji aprikot, bijirin lain ialah Almond pahit, pie apple, biji buah anggor, millet (yang sekarang ini digantikan dengan gandum yang kurang B17), broad beans, sengkuang, Oren, ubi kayu, kacang hijau, keledek, buah betik , B17 juga terdapat didalam sesetengah rumput seperti wheat grass, johnson, tunas dan southen.

B17 pertama kali di ektrak dan diberi nama 100 tahun dahulu malah telahpun didaftarkan didalam pharmacological sebagai ubatan tidak bertoksin, tetapi terdapat racun yang terperangkap yang dinamakan Cyanide seperti garam harian yang mempunyai sodium tetapi tidak merosakkan tisu manusia, Ia tidak beracun seperti garam dan gula yang kita makan hari ini.

Kebiasaan sistem pertahan tubuh mampu menghalang dan menghapuskan sel kanser ini tetapi semasa berlaku stress atau sakit, maka sistem pertahanan tidak berupaya melawan mereka.

B17 akan hanya bertindak balas pada sel yang tidak normal dalam badan manusia termasuk sel kanser, tumor, jerawat atau pun buasir. Enzim yang terdapat dalam sel kanser dapat membuka kunci amygdalin maka terhasillah dan tindakbalas metabolik badan yang berkanser dan cyanide tersebut memasuki aliran darah. Maka secara semulajadi akan dineutralkan oleh hati.

Hati (liver) bekerja dengan lebih kuat jika terdapat ada unsur toksin dalam badan, sehingga kesan yang dapat dilihat ialah kerosakan hati akibat penghasilan toksin dalam badan, tetapi bukan kerosakan dari kanser. Jika tubuh terlalu banyak toksin dan tidak dapat keluar dari badan besar kemungkinan akan mengidap kanser hati pula.


CADANGAN CARA MAKAN BIJI APRIKOT

Perhatian: Informasi ini adalah untuk orang dewasa – untuk kanak-kanak dan orang-orang dewasa yang bersaiz kecil (dan binatang peliharaan), ubah mengikut berat badan (anggarannya: 1 biji aprikot untuk setiap 4.5kg berat badan)

UNTUK TUJUAN PENCEGAHAN KANSER 

Cadangan oleh kebanyakan sumber , mengambil 15-20 (yang bersaiz kecil) biji apricot dalam sehari seumur hidup adalah makanan tambahan yang baik untuk menjamin kesihatan dan mengelakkan kanser. Biji apricot berbeza dalam saiz: Biji apricot dari California adalah besar jika dibandingkan dengan biji apricot dari Hunza atau Afrika Selatan. Kadar untuk pencegahan kanser adalah lebih kurang 7 gm sehari.


Jangan menelan biji apricot tanpa dikunyah. Biji apricot mesti dikunyah atau dikisar. Anda boleh menggunakan mesin pengisar untuk mengisar biji apricot. Biji apricot yang telah dikisar boleh di tabor keatas makanan atau dicampur bersama jus buah-buahan. Rasa biji apricot adalah pahit – rasa pahit itulah amygdalin atau vitamin B17, oleh yang demikian, cuba kacau ianya bersama jus epal atau jus pic dan minum segera. Adalah satu idea yang baik untuk memulakan pengambilan biji apricot pada kadar yang sedikit dan ditambah sedikit demi sedikit dari sehari ke sehari sehingga mencapai jumlah maksima iaitu 20 biji sehari. Jus epal dapat menghilangkan/mengurangkan rasa pahit dari biji apricot itu.


Sangat sedikit yang mendapati biji apricot mempunyai kesan loya. Sekiranya ini berlaku, cuba kurangkan jumlah biji apricot yang dimakan dan tambahkan jumlahnya secara perlahan-lahan sehingga badan dapat menyesuaikan diri dengan jumlah yang diambil. Dicadangkan juga memakan biji aprikot bersama dengan buah aprikot kering ( atau lain-lain buah-buahan nitrilosided segar seperti aprikot, pic, plum, nektarin, epal, pear, ceri). Ada sesuatu didalam isi buah tersebut yang akan meneutralkan beta-glucosidase yang hadir didalam air liur, perut dan usus yang mungkin boleh mengakibatkan rasa loya pada sesetengah orang.


#Ada juga yang mengatakan biji aprikot boleh menyelesaikan masalah sembelit. Jika ini membawa masalah, ianya akan beransur pulih dalam masa yang singkat.


Sila ambil perhatian, biji aprikot juga boleh merendahkan tekanan darah.


UNTUK PESAKIT KANSER:

Ada yang telah Berjaya disembuhkan dengan hanya memakan biji aprikot. Walaubagaimanapun, terutama jika kanser telah merebak, dinasihatkan untuk mengambil Vitamin B17 dalam bentuk yang lebih pekat bersama dengan makanan tambahan serta perubahan dalam gaya pemakanan untuk memaksimakan serangan kepada kanser.


Apabila memakan biji aprikot, ianya sangat digalakkan untuk menambah jumlah pengambilan sedikit demi sedikit sehingga jumlah yang dicadangkan. Biji aprikot yang bertindak secara efektif, akan mengeluarkan toksin melalui organ ekskretoris tubuh, termasuklah kulit – oleh yang demikian pengambilan cecair yang banyak dapat membantu.( MINUM BANYAK AIR!) Untuk pesakit kanser, dicadangkan supaya mengambil sebanyak 30gm biji aprikot dalam sehari ( 10-15 biji aprikot setiap kali makan – jarakkan pengambilan sekurang-kurangnya 1 jam)


Penting: dinasihatkan untuk mengisi perut dahulu sebelum mengambil jumlah biji aprikot yang banyak.Makanlah buah-buahan yang mengandungi nitrilosides seperti aprikot, pic, plum, nektarin, epal, pear dan ceri.


Bagi mereka yang telah menjalani kimoterapi dan/atau radiasi, dimana system imunisasi telah diganggu, satu keperluan untuk mengubah cara pemakanan dan ambil makanan tambahan bernutrisi untuk membina semula system imunisasi yang telah dimusnahkan, membantu asimilasi vitamin B17 dan membaiki kerosakan pada tubuh yang diakibatkan oleh kimoterapi dan radiasi itu. (Biji aprikot adalah makanan, maka ianya selamat dimakan semasa pembedahan, kimoterapi dan radiasi)


UNTUK MEREKA YANG PERNAH MENDERITA KANSER DAN TELAH DISAHKAN BEBAS DARI KANSER:


Adalah menasabah untuk mengekalkan pengambilan diantara pencegahan dan rawatan kanser. Cadangan: makan 30 – 40 biji aprikot dalam sehari.


Sumber: http://afdhal-apricotseeds.blogspot.com/

3 comments:

  1. Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser sebanyak 0.6 cm dan 0.8 cm sebulan mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
    NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  2. *Testimoni² pesakit kanser yg mngambil Herba Warisan:*

    ▪Cucu Pn Mazili, 3tahun, mngidap kanser Leukimia ALL B- Cell. Dia mengalami komplikasi limpa & hati. Dh lama bengkak tp dia skg dh sembuh dgn rwatan doktor & minum jus herba warisan dgn konsisten. Skg makin sihat & kehidupan spt knkk² lain.
    ........................................
    ▪Pn Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2. Pd 2019 doktor mngesahkan dia mnghidap kanser payudara. Ujian Memogram di KK Bkt Mertajam, ada ketulan kanser di payudara kiri. Tp doktor tak dpt pastikan itu kanser sbb bentuknya bulat biasa, sptutnya ketulan kanser bulat dn tajam².Jadi dia ke hospital & kputusannya negatif. Skg ni dia bebas dr kanser slps buat rwatan di hospital & minum jus dlm masa yg sama. Dia buat gabungan rawatan moden & herba.
    ........................................
    ▪Pn Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.
    Disahkan kanser payudara pd 2018. Dia mula sedar ada 1 garis keras bwah pyudara kanan. Jd dia terus buat memogram & doktor sahkan dia mnghidap kanser pyudara agresif & perlu operate segera. Dia buat rwatan hospital & ambil herba sekali. Gabungan rwatan moden & herba buat dia sembuh smpai skg.
    ........................................
    ▪Pn Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap3, Shah Alam.
    Pd Mei 2017, dia disahkan kanser payudara. Saiz ketulan kanser 13.3 cm. Dia buat kimo & buang ketulan dgn operation. Dia jalani mastectomy, radiotherapy & herceptin slama 1tahun. Mnantunya tjumpa blog En.Zuhairi & mnyarankan utk ambil rawatan herba ini, dia teruskan rawatan hospital iaitu kimo & serentak mngambil herba. 4bln 1x dia ke Oncologist. Result memuaskan spt tak ada pnyakit kanser pun. Badan kuat wlpn kimo. Smpai skrg dia ambil herba utk kekalkan kesihatan.
    Harga herba sgt berpatutan dn mampu milik,jgn rsau.Kami sedia membantu.
    Hubungi sy utk order & prtanyaan di nombor berikut :
    *En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

    ReplyDelete
  3. *Testimoni pesakit kanser yang menggunakan produk keluaran En Mohd Zuhairi Bin Noordin yang berjaya sembuh.*

    Nama:Muhd Haziq
    Kanser Hodgkin Lymphoma tahap 4

    Nama: Cik Atirah(tunang sakit)
    Kanser Paru-paru tahap 3

    Nama: Anak Pn Rashidah
    Kanser: Leukimia

    Nama:Haji Ahmad Hasnal, 49tahun
    bengkak Prostat

    Nama:Pn Syarifah
    Kanser Paru-paru tahap 3

    Nama:En Muhd Muzamen
    masalah paru2

    Nama:Pn Hidayah (ibu sakit)
    Kanser usus

    Nama:En Sukrizal bin Idris
    Batu Hempedu

    Nama:Che Amat bin Saad Kanser Usus tahap 2

    Nama:Muhd Aidil Izzat, Kanser Burkit Lymphoma,B cell Phenotype tahap 4

    Nama:En.Iskandar
    Ulser Lidah

    Nama:Pn Uni Hamimi (anak sakit), Kanser Lymphoma tahap 2

    Nama: Pn Baiti Jannati
    Kanser payudara

    Nama:Pn Faridah (anak sakit), Kanser paru-paru tahap 3

    Nama:Pn Mazli (cucu sakit), Leukimia Acute ALL B CeLL

    Nama:Mohd Hamdan
    Virus kencing tikus

    Nama:Pn Noridah bt Md Dom, Kanser Ovari tahap 3

    Nama:Pn Nor Sabariah kanserPayudara dan Asma

    Nama: Amirah(Pn Zuraini-ibu)
    sakit Asma

    Nama:Pn Hani(anak sakit)
    sakit Asma kronik

    Nama:En Mohd Asri
    kanser usus tahap 2

    Nama:Pn Arbaayah,
    Sirosis hati tahap 3

    Nama:Muhd Luqman, Kanser Gastrointestinal stromal tumor,spindle type,high grade tahap 4

    Nama:Pn Aida (anak sakit)
    Kanser Leukimia Acute Lymphoblastic ALL tahap 3

    Nama:Pn Noraini bt Yusof
    Kanser payudara tahap 3

    Nama:Pn Zalina bin Ismail Kanser payudara agresif

    Nama:Adik Muhd Afif Aksha, Kanser Lymphoma tahap 2

    Nama:Adik Muhd Ilham bin Md Mazri, Kanser Leukimia B cell acute lymphoblastic

    Nama:Mohd Syafwan bin Syafi, Kanser Leukimia chronic lymphocytic tahap 3

    Nama:Pn Zainani Azra
    Kanser payudara positif hormon tahap 3

    Nama:En. Abdul Kadir
    masalah paru-paru tersumbat kronik copd

    Nama:En Sharizal bin Taib, kanser Lymphoma B cell tahap 4

    Nama: Siti Fauzilah bt Hj Abdullah, Kanser hidung tahap 4

    Nama:Norizah bt Mohd Nor, Kanser Payudara jenis hormon tahap 2

    Nama:Anazilah bt Said,
    kanser payudara tahap 2 sembuh

    Nama: Siti Nur Hidayah bt Abdullah, kanser pangkal hidung tahap 4

    Nama: Adilah bt Ghazali, kanser payudara tahap 2

    Nama:Anazilah bt Said, kanser payudara tahap 2


    *Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :*

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete