KUANTAN - Seorang wanita tidak percaya akan menjadi mangsa gores dan menang kerana dia adalah antara individu yang sangat prihatin dengan perkara itu sejak kes berkenaan berleluasa di daerah ini.
Menurutnya, dia sentiasa mengingatkan ahli keluarga supaya tidak terpedaya dengan pekerja gores dan menang yang sentiasa ‘mengejar’ pelanggan di lokasi tertentu.
Bagaimanapun, katanya, taktik licik agen gores dan menang yang menukar kaedah menambat hati pelanggan mereka mengakibatkan dia kehilangan RM10,000 dalam sekelip mata.
Nor Mohd Yunus (bukan nama sebenar), 24, berkata, sebelum ini, dia ada mendengar mengenai taktik agen berkenaan yang bijak memutar belit sehingga pelanggan mengikut sahaja arahan mereka sehingga sanggup mengambil wang di bank dalam sekelip mata.
“Tapi kali ini, kejadian itu berlaku pada saya sendiri. Mereka sangat licik dan pandai bercakap dan saya seolah-olah dipukau kerana mengikut sahaja arahannya,” katanya.
Katanya, ketika kejadian, dia bersama suami dan seorang anak sedang memakir kereta di hadapan gedung membeli-belah di bandar dan tiba-tiba didatangi dua lelaki yang memujuknya supaya memilih kad.
Nor berkata, dia pada mulanya memang tidak mahu melayan kerana menganggap itu adalah sindiket gores dan menang tetapi melihatkan kepada peralatan yang digunakan, dia terus mengambil kad berkenaan.
Ketika itu, katanya, dua lelaki terbabit sudah memulakan ‘tugasnya’ dengan memujuk sehingga dia dan suaminya membawa mereka mengeluarkan wang di dua bank berasingan.
Lebih mengecewakan, lelaki terbabit membawa mereka ke pejabatnya di Jalan Haji Ahmad tetapi mereka dilarang sama sekali menggunakan telefon bimbit.
“Mereka turut menunjukkan beberapa gambar yang disiarkan dalam akhbar mengenai kejayaan individu bertuah yang menerima hadiah istimewa termasuk kereta dan wang dalam jumlah yang banyak.
“Lelaki itu juga mendakwa mereka tidak pernah disiasat polis, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kerana menjalankan perniagaan sah malah turut menjadi tumpuan akhbar mengambil gambar pemenang,” katanya.
Nor mendakwa, dia pada mulanya teragak-agak menyerahkan wang sebanyak itu tetapi mengalah dan mengambil resit sebelum menerima barang yang diberikan iaitu tilam, dapur elektrik dan penapis air.
Menurutnya, selepas menyedari ditipu, Nor yang tinggal di Ladang Jabor membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan.
“Kami kembali semula ke pejabat itu dan berjumpa dengan agen yang mengambil wang kami tetapi mereka mula berkasar dan tidak mahu memberikan wang berkenaan malah mendakwa mereka tidak menipu,” katanya.
Atas keselamatan, katanya, Nor dan suaminya terpaksa pulang dengan berputih mata tanpa mendapat semula wang berkenaan.
Sumber: sinarharian
No comments:
Post a Comment