KUALA SELANGOR - Hasrat dua orang penduduk tempatan yang mahu ke tempat kerja tidak kesampaian apabila masing-masing maut dalam kejadian kemalangan berasingan di daerah ini dalam tempoh tidak sampai 24 jam.

Kejadian pertama, mangsa, Muhamad Fareez Jaafor, 24, yang juga penunggang motosikal dipercayai bekerja sebagai ‘despatch’ dirempuh sebuah kereta jenis Proton Inspira di KM 27 Jalan Kuala Selangor-Kuala Lumpur berhampiran Ladang Tuan Mee, Ijok.

Dalam insiden kira-kira jam 8.30 pagi itu, mangsa yang menunggang motosikal seorang diri dipercayai dalam perjalanan dari Ijok menghala ke Sungai Buloh untuk ke tempat kerja bagaimanapun dirempuh kereta terbabit yang datang dari arah bertentangan.

Sumber berkata, mangsa kemudian jatuh ke kiri jalan sebelum dilanggar sebuah lagi kereta jenis Proton Saga BLM yang datang dari arah belakang menyebabkan mangsa diseret sejauh 50 meter dari tempat kejadian.

“Mangsa yang mengalami kecederaan parah di kepala bagaimanapun disahkan meninggal dunia di tempat kejadian sebelum dibawa ke Hospital Tanjong Karang untuk dibedah siasat.

“Kedua-dua pemandu kereta terbabit difahamkan tidak mengalami kecederaan serius,” katanya.

Pasukan penyiasatan trafik yang diketuai Inspektor Mohd Elmi Othman bergegas ke lokasi kejadian sebaik sahaja menerima panggilan orang awam.

Manakala kejadian kedua membabitkan pemandu sebuah kereta jenis Perodua Kelisa dan dua lori di KM25.5 Jalan Klang-Teluk Intan berhampiran Sungai Janggut, Jeram di sini kira-kira jam 4 petang kelmarin.

Mangsa yang juga seorang eksekutif sebuah pasaraya, Pua Ley Kien, 33, memandu bersendirian dipercayai dalam perjalanan dari arah Kuala Selangor menuju ke Klang untuk ke tempat kerja.

Mangsa yang berasal dari Sekinchan, Sabak Bernam itu dipercayai tidak sempat mengelak sebuah treler yang membawa muatan kosong yang secara tiba-tiba masuk ke laluan bertentangan.

Akibatnya, kereta yang dipandu mangsa berlanggar secara berdepan sebelum terbabas ke bahu jalan dan mengalami kecederaan teruk di semua bahagian anggota badan.

Menurut sumber, sebelum kejadian berlaku sebuah lori lima tan dipercayai bergesel dengan treler terbabit menyebabkan pemandunya hilang kawalan dan masuk ke laluan bertentangan.

“Kedua-dua pemandu lori dipercayai tidak mengalami sebarang kecederaan dan mayat mangsa dibawa ke Hospital Tanjong Karang untuk dibedah siasat,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintendan Muhd Taib Ahmad mengesahkan menerima laporan berhubung kedua kejadian kemalangan dan kes masih disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Mana-mana penduduk atau pengguna jalan raya yang menyaksikan kejadian terbabit diminta tampil ke balai polis berhampiran untuk membantu siasatan.

Sumber: sinarharian 210814