Tuesday, August 26, 2014

Penyakit Angin Pasang (Inguinal Hernia)

Kita kerap mendengar kes kes angin pasang berlaku pada orang dewasa dan kanak kanak. Kes angin pasang kanak kanak berlaku dengan kekerapan 3 – 5 kes dari setiap 100 kelahiran, atau bersamaan 3- 5%. Ia lebih kerap berlaku untuk anak lelaki berbanding perempuan dan 60% daripadanya berlaku pada bahagian kanan inguinal berbanding bahagian kiri. 10-15% kes melibatkan kedua dua belah (bilateral). Kes kes angin pasang lebih kerap berlaku pada anak-anak yang dilahirkan pramatang dengan kadar 40-55% disebabkan proses perkembangan bayi yang masih belum sempurna.
Apakah penyebab penyakit ini terjadi?
Sewaktu janin terbentuk, untuk bayi lelaki, testis awalnya berada pada aras yang sama dengan ginjal. Organ testis akan bergerak ke arah kantung zakar mengikut panduan struktur Gubernaculum dan di bawah pengaruh beberapa hormon. Pergerakan testis ini terbahagi kepada 2 fasa iaitu fasa abdomen dan keduanya adalah fasa inguinal. Apabila struktur gubernaculum tiba di kawasan inguinal, ia akan melalui dan menarik selaput peritoneum yang kemudiannya di kenali sebagai selaput processus vaginalis. Selaput processus Vaginalis secara amnya akan mengecut dan tertutup dengan sendiri ketika umur bayi berada pada 36-40minggu dalam kandungan. Kegagalan selaput ini untuk mengecut dan tertutup dengan menyebabkan adanya saluran yang berhubung antara kawasan abdomen dan kantung zakar. Jika lubang kepada saluran ini halus, maka hanya unsur seperti air yang boleh melaluinya. Keadaan ini dikenali sebagai hydrocoele.
Walaubagaimanapun, jika lubang pada selaput tersebut adalah besar, (keadaan angin pasang @ Inguinal Hernia) struktur seperti usus, kilang ovary dan pundi kencing mempunyai potensi untuk masuk ke dalam selaput ini dan tersumbat.
Gambarajah menunjukkan keadaan selaput processus vaginalis yang tertutup (obliterated) dan yang kekal, samada membentuk inguinal hernia atau pun hydrocoele
Gambarajah menunjukkan keadaan selaput processus vaginalis yang tertutup (obliterated) dan yang kekal, samada membentuk inguinal hernia atau pun hydrocoele
Apakah simptom simptom yang lazim untuk penyakit ini?
Simptom awal
a) kawasan ari-ari (inguinal) dan / atau kantung zakar yang bengkak
b) kawasan bengkak biasa berlaku ketika anak menangis, berlari atau meneran dan bengkak tersebut boleh kekal atau surut selepas aktiviti terbabit
Simptom kronik
a) bengkak yang tidak surut disertai dengan keadaan anak yang dalam tidak selesa dan dalam kesakitan
b) perut kembung disusuli episod muntah- muntah
Bawalah anak anda untuk berjumpa dengan doktor sekiranya mereka mempunyai simptom tersebut.
Gambar menunjukkan kawasan inguinal yang membengkak
Gambar menunjukkan kawasan inguinal yang membengkak
Adakah rawatan untuk hernia dan hydrocoele berbeza?
Perlu di tekankan di sini bahawa jika anak anda telah disahkan mengalami kes angin pasang, tiada rawatan alternatif yang boleh mengubati penyakit ini melainkan pembedahan yang di panggil ‘herniotomy’
Keadaan ini berbeza sekiranya anak anda mempunyai penyakit hydrocoele. Seperti yg telah diterangkan, oleh kerana lubang pada selaput hydrocoele adalah kecil dan kandungan kawasan bengkak tersebut hanyalah air, ini tidak akan membawa risiko bahaya kepada anak anda. Kes kes hydrocoele hanya memerlukan rawatan susulan dan kebanyakannya akan surut sendiri sebelum anak anda berumur 2 tahun tanpa memerlukan pembedahan. Pembedahan hanya perlu dilakukan jika hydrocoele masih kekal selepas anak berumur lebih 2 tahun. Pembedahan untuk hydrocoele adalah sama tekniknya dengan pembedahan untuk inguinal hernia iaitu ‘herniotomy’
Bolehkah rawatan alternatif seperti mengurut membantu menyembuhkan penyakit ini?
Jawapan : TIDAK.
Masyarakat sering tersilap tanggapan dengan mengatakan rawatan alternatif seperti urutan dan sebagainya boleh menyembuhkan penyakit angin pasang. Pada hakikatnya, urutan tidak langsung akan membantu memulihkan penyakit angin pasang ini. Sebaliknya, kes hydrocoele yang kebanyakannya boleh surut sendiri dan tidak memerlukan pembedahan sering disalah tafsir sebagai kes angin pasang. Tanggapan yang salah ini yang menyebabkan masyarakat berpendapat sedemikian
Adakah penyakit ini mempunyai risiko dan merbahaya?
Jawapan : YA
Selaput processus vaginalis memberi ruang kepada usus untuk sampai ke bahagian inguinal dan boleh menyebabkan usus tersumbat. Pada peringkat awal proses ini, kebiasaannya kanak kanak akan mengadu tidak selesa disusuli dengan perasaan sakit pada bahagian itu. Disebabkan keadaan anatomi yang sempit pada salur inguinal, usus tersebut mempunyai risiko yang sangat tinggi untuk tersumbat. Bekalan darah pada bahagian usus terbabit juga akan terjejas yang memungkinkan usus tersebut mati jika tidak dirawat. Kawasan yang sempit pada salur inguinal ketika itu juga boleh menghimpit salur darah ke testis menyebabkan organ testis mengecut dan mati. Selain bahagian usus, bahagian pundi kencing atau kilang ovary untuk anak anak perempuan boleh tersumbat dan mati.
Gambar 1 : kawasan berbuih menunjukkan selaput processus vaginalis yang gagal tertutup.
Gambar 1 : kawasan berbuih menunjukkan selaput processus vaginalis yang gagal tertutup.
Apakah kaedah rawatan yang ada untuk penyakit ini?
Kes angin pasang memerlukan pembedahan kecil untuk memisahkan dan menutup selaput processus vaginalis. Urutan atau rawatan tradisional tidak akan membantu menyembuhkan penyakit ini.
Pembedahan tersebut boleh dilakukan melalui kaedah biasa atau pembedahan laparoskopi.
Melalui kaedah pembedahan biasa, satu luka kecil akan dibuat pada bahagian atas inguinal dan selaput processus tersebut akan dikenal pasti, dipisahkan daripada struktur lain sebelum di tutup.
Melalui kaedah pembedahan laparoskopi, satu luka kecil sebesar 5-7mm akan dibuat pada bahagian pusat, di sertai 2 luka kecil sebesar 3mm di bahagian kiri dan kanan pesakit. Dengan kaedah ini, kedua belah selaput processus boleh di periksa dan sekiranya perlu, pembedahan boleh terus dilakukan untuk kedua dua belah serentak.
Gambar 1 : kawasan berbuih menunjukkan selaput processus vaginalis yang gagal tertutup.
Gambar 1 : kawasan berbuih menunjukkan selaput processus vaginalis yang gagal tertutup.
Gambar menunjukkan saluran processus vaginalis bahagian kanan yang ditutup sebelum pembedahan secara laparoskopi
Gambar menunjukkan saluran processus vaginalis bahagian kanan yang ditutup sebelum pembedahan secara laparoskopi
Bilakah masa yang sesuai untuk anak menjalani pembedahan?
Apabila anak anda telah disahkan mengalami penyakit ini, pembedahan harus dilakukan pada waktu yang terdekat. Ini untuk mengelakkan risiko usus aau kilang ovary tersumbat dan mati.
Bolehkah penyakit ini berulang?
Risiko untuk penyakit ini berulang adalah sangat rendah, kurang daripada 1%. Walaubagaimanapun, peratusan kes ulangan adalah lebih tinggi sekiranya anak anda mengalami simptom angin pasang yang kronik dan disahkan tersumbat. Ketika itu, struktur dalaman kawasan inguinal membengkak dan menyebabkan pembedahan ketika kecemasan menjadi sukar.
Adakah penyakit inguinal hernia kanak kanak sama dengan orang dewasa?
Secara amnya, ia adalah berbeza. Majoriti penyakit inguinal hernia pada kanak kanak adalah disebabkan oleh selaput processus vaginalis yang gagal mengecut dan tertutup. Untuk orang dewasa, kebanyakannya kes disebabkan oleh otot kawasan inguinal yang sudah kendur. Cara pembedahannya juga adalah berbeza.
Bawalah anak anda berjumpa doktor pakar untuk yang pemeriksaan yang terbaik.
Sumber: doktorbudak.con

No comments:

Post a Comment